Transport przy pomocy samochodów ciężarowych z naczepą, czyli tak zwanych tirów, to najcięższa gałąź przemysłu transportowego. Wiele firm i osób prywatnych w momencie zaistnienia takiej potrzeby zaczyna zastanawiać się nad tym, w jaki sposób wyliczyć koszta całej operacji. Jednolity cennik nie istnieje, jednak można wyliczyć przybliżoną stawkę w zależności od kilku czynników.

Zabudowa naczepy

Wiele zależy od rodzaju naczepy, która będzie potrzebna. Najbardziej popularne są plandeki i firanki standard, a także naczepy mega o obniżonym podwoziu i większych możliwościach transportowych. W przypadku standardowej zabudowy kilometr pokonany na trasach międzynarodowych waha się od 90 eurocentów do 1.2 euro. Podróż towaru po kraju to natomiast wydatek od 3.5 do 5 złotych. Transport maszyn i urządzeń lawetą niskopodwoziową, a także wykorzystywanie chłodni to zwiększenie wydatku o kilkanaście procent w obu przypadkach.

Miejsce pozyskania zlecenia

Znaczący wpływ na cenę ma miejsce pozyskania zlecenia przez przewoźnika. Mamy w tym przypadku trzy wyjścia, możemy zwrócić się bezpośrednio do firmy z zapytaniem. Drugim wyjściem jest wystawienie ładunku na jednej z darmowych giełd. Trzecie wyjście to kontakt z firmą spedycyjną. Bezpośrednie zwrócenie się osoby spoza branży do firmy transportowej może skutkować przeliczeniem trasy wraz z powrotem na pusto, co podwaja koszty. Samodzielne wystawienie ładunku wiąże się z dodatkowymi formalnościami, ale pozwala obniżyć cenę. Rozsądnym kompromisem jest natomiast zlecenie firmie spedycyjnej naszego działania transportowego. Zyskamy dobry termin płatności, a cena za kilometr będzie wyważona.

Długość trasy

Najważniejszym elementem wyceny jest długość trasy. W cenie przedsięwzięcia wliczone są również czynności załadowcze i postój na rozładunku. Z tego też powodu trasa o długości 200 kilometrów wyceniona będzie znacznie wyżej w przeliczeniu na pokonany dystans niż podróż przez pół Europy. Znalezienie wykonawcy na krótką trasę poniżej 1.2 euro za granicą i 4.5 zł w kraju jest nieosiągalne. Długie trasy zbliżają się natomiast do najniższego pułapu podanego na początku artykułu.

Artykuł inspirowany informacjami ze strony
https://mpslogistic.com.pl/.